COMENIUS – PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
.
Nowy rok szkolny przyniósł społeczności szkolnej Liceum Ogólnokształcącego w Siewierzu możliwość wzięcia udziału w projekcie unijnym, w ramach programu Comenius -Wielostronne Partnerskie Projekty Szkół- pt. School Leaving? No, Thank You!
Jakie są cele tego projektu?
Przede wszystkim wzmocnienie jakości i europejskiego wymiaru kształcenia oraz upowszechnienie najlepszych metod dydaktycznych i sposobów zarządzania szkołami. Ponadto udział w projekcie umożliwi naszej szkole kontakt z instytucjami i nauczycielami pracującymi w różnych systemach edukacji. Będziemy mogli spotkać się z uczniami i nauczycielami z Włoch, Hiszpanii, Turcji, Bułgarii, Cypru i Francji. Liczymy, że dzięki międzynarodowej współpracy i wymianie doświadczeń w naszej szkole wdrażać będziemy innowacyjne rozwiązania dydaktyczne, które umożliwią zdobywanie nowych umiejętności, dadzą szansę na rozwój zawodowy kadry pedagogicznej, oraz sprzyjać będą współpracy z rodzicami i społecznością lokalną.
.
Na czym polega projekt?
Partnerskie Projekty Szkół zakładają współpracę uczniów i nauczycieli z różnych krajów nad jednym lub kilkoma obszarami wspólnych zainteresowań. Projekt, który będziemy realizowali, skupi się na motywowaniu uczniów do nauki: bez względu na zdolności i umiejętności wszyscy uczestnicy będą motywowani do rozwijania swoich zdolności i pasji przy jednoczesnym kładzeniu nacisku na komunikację w języku angielskim, który jest językiem komunikacji w projekcie.
.
A co wiemy wstępnie o naszych partnerach, szkołach biorących udział w projekcie?
Koordynatorem projektu jest szkoła ogólnokształcąca z miasta Larnaca na Cyprze. W placówce Agios Georgios Lyceum uczy się ok. 600 uczniów a kadrę pedagogiczną stanowi 100 nauczycieli. Do szkoły, oprócz Cypryjczyków, uczęszcza również młodzież wywodząca się z Palestyny i pochodzenia arabskiego.
Bułgarię reprezentuje szkoła średnia ogólnokształcąca Hristo Botev z miasta Dolni Dębnik na północy Bułgarii. W szkole uczy się 210 uczniów w wieku 11-19 lat. W związku z kryzysem wielu rodziców wyjeżdża za granicę w poszukiwaniu pracy, co niewątpliwie ma wpływ na osiągnięcia szkolne młodzieży a także przedwczesne kończenie edukacji.
Z Włoch, z regionu Campania pochodzi zespół szkół zawodowo- technicznych Instituto Professional per i Servizi Alberghieri e Della Riztorazione Galileo Ferraris Caserta. Szkołaprowadzi kursy i zajęcia m.in. z zakresu cateringu oraz turystyki dla dorosłych oraz młodzieży w wieku 14-19 lat. Do szkoły uczęszcza 500 uczniów, których uczy 50 nauczycieli.
Instituto de EInstituto de Educacion Secundaria EL PILES to szkoła średnia ogólnokształcąca z GIJON w Hiszpanii. Uczęszcza do niej 477 uczniów, kadrę stanowi 58 nauczycieli. Szkoła prowadzi klasy dwujęzyczne (angielski, hiszpański).
Z Istambułu, w Turcji pochodzi szkoła średnia ogólnokształcąca w której uczy się 500 uczniów a kadrę pedagogiczna tworzy 50 nauczycieli. Uczniowie uczą się obowiązkowo języka angielskiego oraz niemieckiego.
Z Senlis, region Picardie we Francji pochodzi szkoła średnia zawodowo- techniczna: Licee des Metiers Amyiot d’Inville.Szkoła oferuje kursy w zakresie m.in. budownictwa, handlu, energetyki, grafiki komputerowej. Uczy się w niej 686 uczniów, a kadra pedagogiczna liczy 63 nauczycieli.
.
Pierwsze spotkanie robocze odbędzie się w grudniu we Włoszech.
W liceum w Siewierzu trwają już intensywne przygotowania do działań projektowych.